Logo Academie voor gedragsverandering

3. Samenwerken en gedrag

Het is van alle tijden, samenwerken. 
Studies geven aan dat mensen en organisaties die excelleren in samenwerken productiever, innovatiever en gelukkiger zijn. Hoe beter de samenwerking op de werkvloer hoe lager het ziekteverzuim. Samenwerken is noodzakelijk, geeft inspiratie en energie! 

Zeker in de huidige tijd levert succesvolle samenwerking veel op. Dat geldt bijvoorbeeld bij het verbeteren van de leefbaarheid in een wijk –waarbij de gemeente samenwerkt met maatschappelijke organisaties en inwoners, maar ook bij het ontwikkelen en op de markt brengen van nieuwe producten, waarbij onderzoekers, investeerders en retailers samenwerken. Dankzij de uitdaging van de vraagstukken zijn organisaties en hun stakeholders tot elkaar veroordeeld om samen aan de slag te gaan. 
Samenwerken is echter ook erg lastig. Ook dat is van alle tijden. Ruzies, onbegrip, wantrouwen. Vele studies zijn er verricht naar groepsdynamica en naar conflictbeheersing. Luister maar eens op het einde van de dag in de trein naar de gesprekken die mensen met elkaar voeren. Veel geklaag en geroddel over mislukte bijeenkomsten en projecten. De energie liep weg en vermoeid keert men huiswaarts.

Samenwerken is gedrag; communicatie speelt daarbij een doorslaggevende rol in het succes. Dit succes is afhankelijk van veel factoren. Hier lichten we er vier uit. 

Bij samenwerken zijn gedrag en communicatie volledig verweven. Elke opstelling en handeling ‘communiceert’ en geeft betekenis, waardoor partijen prettig dan wel gestrest verder gaan. Andere vormen van communicatie kunnen leiden tot nieuw gedrag en daardoor tot meer plezier met meer resultaat. 

Is deze vorm van communiceren gemakkelijk aan te leren?
Ja, op zich wel, want wie kan er geen vragen stellen. En, lekker modieus, een mens heeft twee oren om te horen en slechts één mond om mee te spreken. 
Nee, want onze patronen duwen ons exact de andere kant op: veel praten, snel de ander in een hokje stoppen: te veel ik, en te weinig wij. 
Verandering van dit gedrag en deze wijze van communiceren kost tijd, juist ook om nieuwe patronen eigen te maken.

Boek: Beweging in Gedrag
Opleidingen: Gedragsbeïnvloeding door communicatie en Gedragsverandering in organisaties

naam  
e-mail*  
tel.nr  
onderwerp  
bericht  
antispam   (vul hier 'ja' in)
   
Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl