Logo Academie voor gedragsverandering

9. De ander bepaalt

Als je het gedrag van anderen wilt beïnvloeden is vooral steeds de ander aan zet:

Het dominante adagium van deze tijd is beweging, eropuit gaan. Iemand die stilstaat telt niet mee. Ontdekken, avonturieren, nieuwe gebieden zien, recepten uitproberen en mensen ontmoeten, dit alles wordt de hemel in geprezen. Dat lees je al in de Odyssee, en via onder andere de ontdekkingsreizen in de Middeleeuwen (eigenlijk veroveringsreizen), en reizen in de ruimte belanden we in de huidige tijd waarin vooruitgang het streven is door continue ‘in beweging te zijn’. Want, o wee, de ontwikkeling zou plotseling tot stilstand komen. Stilstand en tradities zijn zaken die zo snel mogelijk terzijde moeten worden geschoven.

Naast beweging is een tweede dominant vertrekpunt: ‘beter’. Vandaag zijn de producten, diensten en omgangsvormen van een hogere kwaliteit dan gisteren. Denk aan de beloften van online-winkels: ‘vandaag voor 23.00 besteld, morgen in huis’. Of aan evenementen. Niet meer hetzelfde als vorig jaar en vooral steeds spectaculairder. Logisch dat organisaties bij hun plannen in de projectieval stappen dat anderen ook graag ‘nieuw’ en ‘beter’ wensen. 
Vanuit deze ‘aanname’ benadert men de zorgvuldig geselecteerde doelgroepen, om hen te bewerken, in de gedachte dat deze ‘niet tegen nieuw en beter kunnen zijn’, dus zij zullen wel naar ons luisteren. Dat omarmen en er vervolgens zich naar gedragen.

Helaas, pindakaas, en daar gaat het nu net mis. Want er is nog een dominant uitgangspunt in deze tijd: ‘de mens is een eigenwijs wezen’. Eigenwijs in de zin dat de mens slechts één perspectief kent, en dat is het zijne. Elke mens groeit op door aan zijn eigen werkelijkheid te bouwen. Een onderdeel daarvan is dat hij graag in zijn waarde gelaten wil worden. Dat anderen hem niet bevoogdend benaderen en vertellen wat hij moet doen. Interessant in deze is de uitkomst uit onderzoek: als mensen met tegengestelde meningen elkaar vertellen waarom de ander het fout ziet en dus moet veranderen, leidt dat steevast tot een versterking van het eigen gelijk bij beiden.

En dan komt er een interessant aspect uit de sociale psychologie om de hoek kijken. De ander bepaalt of hij zich openstelt voor jouw argumenten en inzichten. En deze openstelling kun je beïnvloeden door jouw opstelling in het algemeen en in het bijzonder in de bejegening richting de ander. Dus niet eerst zenden en vertellen wat hij moet vinden en doen, maar eerst zorgen dat hij zich wil openstellen voor hetgeen jij te bieden/melden hebt. Doet hij dat, dan kun je jouw boodschap aan hem aanbieden. Doet hij dat niet, dan sluit hij zich al van tevoren af voor hetgeen jij vertelt.

Wil je anderen beïnvloeden of motiveren tot ander gedrag, begin dan met je zo op te stellen dat die ander naar jou wil luisteren. Dus niet eerst jouw boodschap in de brievenbus of mailbox gooien, maar eerst zorgen dat de ander een brievenbus voor jou wil maken. 
Want, de ander bepaalt, op basis van jouw opstelling, of hij gaat luisteren en mocht hij dat doen, wat hij daarmee gaat doen!

Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl